Dnes je 29. 09. 2024
svátek má Michal

Hlavním důvodem mého odchodu je Lípa Musica

Archiv

Martine, v diskusích se samozřejmě debatuje o pravých důvodech Tvého konce coby ředitele KD Crystal. Předpokládám, že budeš diplomat jako vždycky, ale stejně se odvážím zeptat, zdali důvodem byli i někteří lidé působící ve vedení města.


Milane, lidé toho napovídají mnoho. O svém odchodu jsem toho slyšel již tolik, že se tomu musím smát. Mým hlavním důvodem pro odchod byl fakt, že jsem se rozhodl naplno věnovat fesivalu Lípa Musica. I mé pětileté působení v Crystalu pozastavilo umělecké aktivity, ke kterým bych se rád vrátil. To jsou hlavní důvody mého odchodu. Troufám si říct, že mé vztahy s vedením města jsou velmi dobré. Nejsou vybudovány pouze na základě mého působení v Crystalu, ale jsou odrazem vzájemné úcty, za kterou  stojí konkrétní akce a výsledky, kterých se mi  podařilo dosáhnout… a samozřejmě i festival.


Jak jsi spokojen s loňským ročníkem festivalu Lípa Musica?


Festival se stal pro mne tím zásadním, čemu bych rád věnoval větší část energie. Stal se pro mne jistou součástí kulturního dění na Českolipsku, Liberecku a Jablonecku. Jsem moc rád, že je o koncerty zájem a že se o něm začalo hovořit.


Co pro Tebe osobně bylo vrcholem celého loňského festivalu?


Bylo jich hned několik, mezi ty hlavní zážitky patří vystoupení Moskevského patriarchálního sboru či Rachmaninovův klavírní koncert no.2.


Na veřejnost už prosakují jména interpretů, kterými nás bude chtít realizační tým ohromit příští rok. Už můžeš něco oficiálně potvrdit, naznačit, nastínit?


Festival pomyslně ohraničují dva orchestrální koncerty. Tím prvním bude vystoupení Pražské komorní filharmonie (s programem – D. Šostakovič: 1. violoncellový koncert Es dur, Musorgskij/Ravel: Kartinky) a závěrečným velkolepým koncertem v podání Collegium 1704 + Collegium Vocale 1704  (s programem – J. D. Zelenka: I penitenti al sepolcro del Redentore). Mezi zahraniční hosty patří interpreti z Německa, Maďarska a Norska. Festival bude poprvé rozdělen do pěti kategorií, a to: orchestrální, komorní, vokální, pro děti a populární. Každý posluchač by si tak měl najít to, co ho zajímá, láká, baví. Ty hlavní hvězdy a programy prozradím během následujících měsíců, ale máme se na co těšit.


Část prostředků na festival jde z rozpočtu města. Jako občané bychom asi měli vědět, jak velká částka to byla.


Festival byl popdořen takto: 200.000,- Kč z rozpočtu města a 200.000,- Kč z výherních automatů. Celkem tedy 400.000,- Kč, což obnášelo cca dvacet procent z celkového rozpočtu.


Je problém zastupitele města přesvědčit, aby na festival přispěli?


Vzpomínám si na to, jak jsem v roce 2002 vystoupil před zastupitele a obhajoval jsem svou žádost  o podporu festivalu, tehdy duchovní hudby. To se nelíbilo hlavně komunistům, kteří vystoupili s názorem, že pokud by tuto akci podpořili, nemohli by se svým voličům podívat do očí, a že prostředky raději věnují na jakékoliv zábradlí ve městě. Od té doby se mnohé změnilo. Myslím, že nejde už ani tak o mou asobu či agenturu. Je zde zkrátka hudební festival daleko přesahující hranice našeho regionu a vedení města a zastupitelstvo tuto skutečnost vnímají. Vědí, že je to opravdu dobrá vizitka a zviditelnění města v rámci společenského vnímání celé republiky. Tudíž festival město začlenilo do stálé podpory, která je formou částky z rozpočtu města a druhá část z výherních automatů. Podpora města je tedy významná a město tak naplňuje svou roli spolupořadatele festivalu.


Jak jsou s návštěvností, atmosférou a vůbec Českou Lípou spokojeni samotní interpreti?


Je to spíše otázka pro ně samotné. Pokud mám na tuto otázku odpovědět sám, tak myslím že jsou velice překvapeni, že se něco takového děje v takovém městě, jakým Česká Lípa je. Myslím, že teprve čas ukáže, jestli jim je v České Lípě dobře a jestli se za námi budou rádi vracet.


Jsi nejen organizátor, ale také umělec. Prozraď čtenářům, kteří nejsou dostatečně informováni, jakým směrem se ubírá Tvá umělecká kariéra?


Nemluvil bych o pěvecké kariéře, nemám to slovo rád. Jsem členem souboru Schola Gregoriana Pragensis. To je má hlavní umělecká činnost. Ročně odzpíváme cca 60 koncertů. V letošním roce navštívíme významné festivaly v zemích, jako jsou Španělsko, Lucembursko, Německo, Polsko, Slovensko, Japonsko. Hlavní náplní souboru je ovšem koncertovat doma, a tak mohu zmínit např. koncert na MHF Pražské Jaro či koncert v rámci festivalu Janáčkův Máj. Připravujeme natočení nového CD s Jiřím Bártou atd.


Hudba, hudba, hudba. Máš i jiné koníčky?


Máme dvě malé holčičky, to je to nejkrásnější, co nás s manželkou potkalo. Milujeme moře a vše s ním spojené, mám rád jízdu na kole, tenis.


Většiny respondentů se ptám, kdo je pro ně favoritem naší ankety Osobnost Českolipska. Jak je to u Tebe? Kdo podle Tebe bude tím čtenáři vyvoleným a kdo je Tvému srdci nejbližším?
 
Často slýchám na tuto anketu negativa, nicméně dělá nám všem obrovskou službu. Je to pravidelně nejčtenější rubrika a to je důkaz, že lidi zajímá. Já sám už jsem se dozvěděl tolik o lidech, se kterými žijeme ve stejném městě, že jsem vůbec netušil, kolik zajímavých a úspěšných lidí v Lípě a okolí žije. Myslím, že je jedno, kdo zůstane posledním. Pozornost si zaslouží každý a mnoho dalších, kteří se do ankety nedostali.


Zkrátka jsi stále diplomat…


-------------
Martin Prokeš se narodil v roce 1973. Vystudoval zpěv na teplické konzervatoři a poté pokračoval ve studiu v Praze na HAMU. V minulých letech soustavně spolupracoval s Pražskými madrigalisty a příležitostně jako sólista také se Severomoravskou filharmonií Olomouc a Filharmonií Hradec Králové. Dnes se věnuje převážně gregoriánskému chorálu (je členem a managerem souboru Schola Gregoriana Pragensis) a dobové interpretaci barokní hudby - s vlastním souborem Trifolium musicae, s orchestrem Musica Florea a několika dalšími soubory. Jeho umělecké aktivity se však v poslední době výrazně rozšířily i do oblasti soudobé hudby, a to jak vážné (premiérové nahrávky skladeb M. Kopelenta a V. Hálka), tak populární. Českolipané ho znají především jako organizátora festivalu Lípa Musica, dříve Festivalu duchovní hudby.