Dnes je 19. 09. 2024
svátek má Zita

Dva kopce nad Slunečnou

Archiv

Pravděpodobně autem (ale šlo by to i třeba na kole či pěšky) vyjedeme do obce Slunečná. Přijedeme-li od Horní Libchavy, odbočíme hned na okraji vsi doleva (z hlavní silnice, ve směru na Kamenický Šenov). Stále budeme stoupat. Až mineme poslední domky, začneme pátrat po místě, které jsem zvolil k zaparkování našeho auta. Poznáme ho podle toho, že nikde jinde se nedá nechat vozidlo mimo silnici.

Oběma směry vedou do lesa nezpevněné cesty. Doprava tak široká, že na ní lze zaparkovat a ještě by případně projel lesní stroj. Nejprve dobudeme kopec vlevo. Jmenuje se Poustevna a je 520 metrů vysoký. Půjdeme po neširoké cestě, později vystoupáme k vrcholu mezi buky, zachytáváni šlahouny ostružiníků (či už dupajíce v čerstvě napadlém sněhu). Přestože se nejedná o žádnou státem chráněnou přírodní památku, geologicky vnímavé jedince určitě potěší velké množství čedičových útvarů v mnohém připomínajících nedalekou Panskou skálu. Název kopce zřejmě souvisí s umístěním poustevny v tomto odlehlém místě. Bohužel jedinou stopou po člověku, kterou se mi podařilo objevit, byl mírně opracovaný kus čediče, v němž bylo vyryto něco, co připomínalo maltézský kříž.

Vrátíme se k autu a po skutečně dost široké cestě zamíříme ke kopci nazvaném Kozlí. Na prvním rozcestí odbočíme vlevo. Dojdeme k místu, kde býval lom. Ba co více - je zde štola. Mříž vypadlá, zámek nefunkční. Kdo by odolal a nevstoupil? Hned na začátku by nás mělo vystrašit rozpadlé zrezivělé oplechování. Každopádně já jsem pokračoval dále do nitra hory tak dlouho, dokud se bez baterky dalo. Budu rád, když mi moji následovníci napíší do diskuse, jak to vypadá hlouběji. Ještě upozorňuji, že se mi nezdál vzduch – podivně těžký, vyvolávající bolest hlavy. Takže pozor!

Pokud máme prohlídku důlního díla za sebou, vyplašíme srnce a vpravo od vchodu do štoly vystoupáme na Kozlí mezi záplavou jasanů, které zde spolu s javory naprosto netradičně dominují. Je tady ta pravá divočina. Moc lidí sem skutečně nechodí, takže nenarážíme na odpadky. Naopak klid zde spolu s námi vyhledávají kopytníci i ptáci. Z vrcholu v nadmořské výšce 594 metrů je pěkný výhled na část Slunečné a hlavně na Kozelský hřbet nad Stružnicí.

Zpět k autu půjdeme stejně jako v prvním případě stejnou cestou. Celý výlet nám i s cestou z Lípy zabere dvě až tři hodiny, takže je ideální pro aktivní vybití energie načerpané nedělním obědem.