28/2020

Verze pro tisk |

Ustanovil jsem si nový rekord na trase Česká Lípa – Turnov. Tentokrát ne autem (ten je hodina dvacet), ale vlakem. Připomínám, že vzdušnou čárou je to 52 km, po železnici 85 km.

Organizátoři dopravy to vymysleli tak dobře, že aspoň podle Idosu, je nejrychlejší varianta následující: z Lípy jedete do Mladé Boleslavi s Českými dráhami a přestupujete na vlak Arrivy. Anebo obráceně. Můžete jet sice kratší cestou přes Bakov, navíc i s jednou společností, ale to v Bakově, na nádraží, na kterém se zastavil čas před zrušením páry, čekáte více než hodinu. 

V 11,37 jsem nastoupil do vlaku Českých drah. Jízdenku jsem si koupil v jejich aplikaci, ve které samozřejmě nejde koupit jízdenku Arrivy. Protože v Lípě nic nenaznačovalo, že bychom měli mít zpoždění, koupil jsem si aktivně v aplikaci Arrivy jejich jízdenku na cestu z Mladé Boleslavi.

Už v Doksech ale zpoždění narostlo na dvacet minut, takže u Bakova jsme se potkali s mým vlakem Arrivy, který jel do Turnova.

Další vlak, který jel z Mladé Boleslavi do Turnova, byl Český drah. A nastala neřešitelná situace. Došel jsem si do pokladny a z počátku slušně jsem je požádal, aby se mi omluvili a nechali mě do Turnova na svoje náklady odcestovat jejich vlakem, když zpoždění bylo způsobeno jejich firmou. Neomluvili se, dali mi papírek dokládající zpoždění a informaci, že si musím koupit novou jízdenku. Výsledkem bylo, že mě sekuritačka doprovodila před staniční budovu.

Volal jsem teda na info linku Arrivy, že jsem nemohl využít jejich služeb, protože vlak Českých drah měl zpoždění. A jestli by mi vrátili jízdné. Vysvětlili mi, že problém vznikl na straně Českých drah a mám to řešit s nimi.

Volal jsem tedy na info linku Českých drah, aby řekli, jak mám situaci řešit, protože odmítám platit znovu jízdné, obzvlášť v situaci, kdy jsem ve vlaku prakticky jediný, kdo ho platí plné. Vysvětlili mi, že má situace nemá pro mě jako cestujícího rozumné řešení a musím si koupit novou jízdenku.

Měl jsem stále dost času, takže jsem volal na Ministerstvo dopravy, abych se aspoň dozvěděl, který č..ák (omlouvám se těm, co některá slova neznají, ale myslím samozřejmě čumák) to takhle vymyslel. Byl jsem velmi trpělivý. Dvakrát jsem se prodral všemi těmi čísílky, která musíte zmáčknout, když chcete mluvit o tom nebo o tom. Nakonec mi to zvedla nějaká ústředna. Ta mě přepojovala do různých sekcí, aby se telefon stejně vždy vrátil ke stejné operátorce. Konstatovala, že už je pátek po obědě a asi už nikde nikdo není.

Takže jsem si stoupl před vlak Českých drah, abych se rovnou přiznal průvodčímu, že nemám lístek Českých drah a odmítám si koupit nový. Průvodčí si původně myslel, že jsem vtipálek a jedu na režijku. Skončilo to tak, že jsem byl opět vykázán.

Na nádraží v Mladé Boleslavi, v jednom z nejbohatších měst v republice, je zavřená hospoda, dokonce i ten stánek osmé kategorie. A za záchody chtějí osm korun. Dal jsem si kafe z automatu a počkal si na vlak Arrivy. Průběžně hlásili, že rychlík z Prahy má minutu, dvě, pět, deset minut zpoždění. Nakonec přece jen přijel.

Sedl jsem si do oddílu označeném jako tichý. Po vyjetí přišel průvodčí, chudák, opsal si kód z mé jízdenky a konstatoval, že mám lístek do předchozího vlaku. Zeptal jsem se ho, jestli má dost času, že mu to vysvětlím. Poznal na mě, že nejsem fanoušek cestování vlakem, a řekl: „V pořádku.“

To ještě netušil, kolik času na vyprávění budeme mít.

Pár metrů za Mnichovým Hradištěm najednou vlak zastavil a vypnula se elektřina. Přestala fungovat klimatizace a zamknuly se záchody. Řidič začal běhat dopředu a dozadu, ale nic se neměnilo. Ve vlaku bylo dost trampů a taky partička jedoucí na rozlučku se svobodou. Začal mejdan. Zpívalo se „Hoří nám letadlo“ a skandovalo se „Arriva, Arriva!“ Viz krátké video navozující atmosféru.

 

Po asi půl hodině družení nás zatlačili zpět do Mnichova Hradiště. Po další půlhodině nás vyhnali z vlaku do jednoho autobusu. Řidič několikrát nahodil a vypnul motor. Na otázku, proč nejedeme prohlásil, že čeká na pokyn výpravčího. Nakonec jsme před pátou, za zpěvu přerušovaného výkřiky průvodčího, že nechá autobus vyklidit, dorazili do Turnova. Nejlepší byla jeho hláška, ať bereme ohledy na řidiče, že jezdí od rána, od čtyř.

Nahoru

Komentáře

Re: 28/2020

Bohužel, perfektně jste popsal, kam dovedla osobní železniční dopravu tzv. "liberalizace trhu". A bude hůř ... Mimochodem, mohu potvrdit, že řidiči autobusů na výlukách jezdí od velmi časného rána do pozdní noci. Na ZP se mě neptejte.

Nahoru

Re: 28/2020

Pravda, za komančů by se to nestalo, aby měl vlak zpoždění. To by totiž nepřijel vůbec.

Nahoru

Re: 28/2020

:-)))

Nahoru

Re: 28/2020

Vítejte na Balkáně 21. století. Vítejte...

Nahoru